Jeśli tworzysz jedyne w swoim rodzaju, bezkonkurencyjne produkty, które dodatkowo są na topie, prawdopodobnie masz licznych klientów, którzy chętnie polecają Twoją markę innym. A może sytuacja jest inna? Może wcale nie jest ich tak wielu? Co może być tego przyczyną? Dowiedz się, co możesz zrobić, aby wieść o Twojej firmie, jej wyjątkowych produktach czy usługach poszła dalej w świat. W ten sposób przyciągniesz jeszcze więcej klientów. Jak jednak sprawić, aby polecali Twoją markę innym?

Pozytywne opinie klientów o Twojej marce pozostawione w sieci lub krążące pocztą pantoflową świadczą o tym, że są oni nie tylko zadowoleni z Twoich produktów, ale także obdarzają Cię zaufaniem i wspierają. W końcu, dzieląc się pozytywną opinią z innymi, stali się adwokatami Twojej marki, prawdopodobnie gotowymi jej bronić, gdy dojdzie do dyskusji z kimś nastawionym sceptycznie. Tacy klienci to skarb. O tym, co robić, aby konsumenci zaangażowali się w relację z Twoją marką, dowiesz się, czytając naszych 10 porad.

>>O tym, jak powinny wyglądać opinie klientów o Twojej marce, przeczytasz na arturjablonski.com<<

Co zrobić, aby klienci polecali Twoją markę innym?

1.

Choć może to wydawać się oczywiste, po prostu daj klientom możliwość wypowiedzenia się o Twoich produktach. Tak robi obecnie McDonald’s w akcji „Twój głos w pysznej sprawie” czy Starbucks, od lat prowadząc specjalną stronę MyStarbucksIdea. Możesz zachęcić konsumentów do pozostawienia opinii w serwisach takich jak Opineo.pl czy komentarzach na Twoim firmowym blogu pod odpowiednim wpisem. W wielu branżach nieoceniony okaże się oczywiście Facebook, Instagram, a nawet fora internetowe. Przyciągnij klientów interesującym postem, ankietą, konkursem itp. Przypomnij im tylko o opatrzeniu hasztagiem opinii, zwłaszcza na Instagramie!

Równie istotne dla zjednania klientów, co możliwość pozostawienia opinii, jest przekazanie im informacji zwrotnej, świadczącej o tym, że ich opinia została zauważona, zarejestrowana i będzie uwzględniona w procesie doskonalenia usług.

2.

Zaproponuj swoim klientom drobną zniżkę za polecenie Ciebie innym. A może zrób jak Airbnb, które daje rabat nie polecającym, ale ich znajomym – czyli nowym klientom, którzy przyszli do firmy. W ten sposób polecą Cię zarówno obecni klienci, jak i ci nowo pozyskani, którzy od początku mogą być do Twojej marki lepiej nastawieni.

3.

Umieszczaj opinie klientów w swoich mediach społecznościowych. W ten sposób dasz znać innym, że oni też mogą podzielić się przemyśleniami o Twojej marce. Zobacz, jak na Instagramie robi to Frankbody – australijska marka pilingów na bazie kawy.

Frank body - jak klienci polecają tę markę innym

4.

Możesz to zrobić również w sposób bardziej bezpośredni. Po prostu poproś o opinię, czy to tuż po dokonaniu zakupu, czy też podczas rozmowy, z której wynika, że masz do czynienia z lojalnym klientem, który do Ciebie wraca. Skoro powraca, być może oznacza to, że Twoją markę polubił. Zachęć go więc, by polecał Cię innym. Możesz go o to poprosić także drogą mailową (tak robi Zalando) czy nawet drogą listowną przy okazji wysyłki kuponów rabatowych, życzeń świątecznych itp. Ludzie z zasady lubią być pytani o zdanie i wypowiadać się jako eksperci (o czym więcej TUTAJ).

Co robić, ale Cię polecali? - zobacz, jak robi to Zalando

5.

Używaj narzędzi do słuchania opinii w sieci takich jak Brand24. Dzięki niemu wyłapiesz wszelkie wzmianki o Twojej marce. Podziel się nimi na swoim firmowym blogu i napisz, gdzie je znalazłeś. Autorom blogów – widząc, że o nich piszesz – z pewnością zrobi się miło. A nuż polecą Twoje produkty ponownie…

6.

Pomagaj klientom w podejmowaniu decyzji. Jeśli widzisz, że któryś z nich nie ma rozeznania w Twojej ofercie czy waha się, pomóż mu. Podejdź do niego z empatią, wytłumacz wszystko po kolei, zdradź, kiedy rozpoczyna się czasowa wyprzedaż… Jeśli zapamięta Twoją niespotykaną obsługę, z pewnością nie omieszka się podzielić tym z innymi. Więcej o ponadstandardowej obsłudze przeczytasz w tekście na czaplicka.eu.

7.

Dlatego nigdy nie zaniedbuj Twoich własnych pracowników. Angażuj ich w szkolenia, aby wiedzieli, jak podchodzić do klienta. O trudnych sytuacjach z konsumentami i sposobach, jak je rozwiązać, pisze Paweł Tkaczyk TUTAJ.

8.

Dawaj też klientom coś ekstra, np. drobne prezenty czy próbki, jak robią m.in. sprzedawczynie w perfumeriach Sephora, dorzucając do torebki z naszymi zakupami drobiazgi. Częstuj też ich kawą, herbatą, ciastkiem… Oczywiście, o ile jest to możliwe w Twojej branży. Możesz mieć pewność, że dając klientowi coś więcej, on Cię zapamięta.

9.

Traktuj priorytetowo klientów, którzy Cię polecają. To oni w końcu wspierają Twój biznes. Daj im poczucie, że należą do elity, że są dla Ciebie wyjątkowi. Wysyłaj im np. produkt do przetestowania, zanim wejdzie na rynek. Więcej o współpracy z ambasadorami marek przeczytasz TUTAJ.

10.

Jeśli jesteś niewielkim przedsiębiorcą, dołącz do sieci networkingowych jak np. BNI. Polecaj innych, aby i oni polecali Ciebie.

Na koniec pamiętaj, że dobre opinie o Twojej marce wynikają z tego, czy Twoje produkty i usługi rozwiązały problemy klientów, że nie rozczarowali się nimi, że dobrze ich obsłużyłeś. Budując dobre stosunki oparte na zaufaniu, z pewnością sprawisz, że pozytywnych opinii o Twojej marce będzie pojawiać się więcej.

>>O tym, jak radzić sobie z negatywnymi komentarzami o Twojej marce w sieci, czytaj na czaplicka.eu<<