Flagowe sklepy Louis Vuittona w kilku miastach, w tym m.in. w Paryżu, organizują wystawy sztuki współczesnej, a także udostępniają swoim klientom… książki. Skąd takie zabiegi? I jaka kryje się za tym motywacja?

Marki chcą dać coś od siebie społecznościom, podkreślić swoje wartości i kreatywne „ja”, angażując swoich klientów na głębszym niż konsumpcjonizm poziomie. Warto jednak dodać, że firmy nie robią tego z czysto filantropicznych pobudek, bardziej dla reputacji, wyróżnienia się, stania się bardziej widzialnym.

Współpraca marek ze światem sztuki

CCR (Corporate Cultural Responsibility) to pojęcie znacznie mniej popularne niż CSR, a szkoda, bo – jak podaje marketingprzykawie.pl„w 2016 r. frekwencja w dziesięciu najczęściej odwiedzanych muzeach świata wzrosła o ponad 35% w porównaniu z 2010 r.”. To potencjał, który wiele biznesów może wykorzystać. Chyba najbardziej znanym przykładem kooperacji między marką a światem sztuki są albumy Pirelli z artystycznymi fotografiami znanych kobiet. A jak robią to inne firmy? Poznaj 8 najczęstszych przykładów relacji biznes-świat sztuki!

1.      Zmiana oblicza produktu

Najczęściej współpraca między marką a artystą polega na tym, że ten drugi zapraszany jest do zaprojektowania produktu. Dzięki temu można dodać zupełnie zwykłemu przedmiotowi artystycznego sznytu, tworząc z niego kolekcjonerskie cacko.  Na przykład producent zegarków Swatch nawiązał współpracę z takimi osobistościami jak Vivienne Westwood czy Pedro Almodóvar, którzy niewielką przecież przestrzeń tarczy, koperty, a nawet paska zegarka wykorzystali, by stworzyć na nich swoiste dzieło sztuki.

współpraca marek ze światem sztuki

źródło: Pinterest

BMW wielokrotnie namawiało (zresztą skutecznie) artystów, by odcisnęli swoje piętno na bawarskich samochodach. 4 dekady temu marka poprosiła samego Andy’ego Warhola, by pomalował jeden z modeli kultowego samochodu. Artyście zajęło to ledwie 24 minuty. Co więcej, nałożył na auto farbę własnoręcznie. Można więc powiedzieć, że dosłownie pozostawił po sobie ślad (swoich palców). Według zamysłu autora namalowane linie, gdy samochód pędził, miały się rozmazywać, oddając jego prędkość. W ten sposób stworzone auto stało się jednym z najdroższych „artystycznych samochodów”.

współpraca marek ze światem sztuki

źródło: hanabi.autoweek.com

2.      Miejsce do tworzenia

Wspomniany wcześniej Swatch w 2011 roku powołał do życia The Swatch Art Peace Hotel –specjalne miejsce w Szanghaju, w którym zapraszani artyści mogą oddawać się inwencji twórczej przez kilka miesięcy. W sumie od początku przez ten dom przewinęło się 240 artystów. Prace, które w nim powstały, marka wystawiła w swoim pawilonie na Biennale w Wenecji.

3.      Nagrody dla wybitnych

Hugo Boss również odnalazł się w artystycznym świecie. Co 2 lata w Muzeum Guggenheima w Nowym Jorku wręczane są Hugo Boss Prize. Przyznaje się je wyróżniającym się współczesnym artystom. Zwycięski artysta otrzymuje grant w wysokości 100 000 dolarów oraz ma szansę na wystawę swoich prac w słynnym nowojorskim muzeum.

4.      Kolekcje dzieł sztuki

Czy wiesz, że 600 globalnych marek kolekcjonuje sztukę? Największe zbiory zgromadził do tej pory Deutsche Bank, którego kolekcja obejmuje aż 57 000 dzieł sztuki i wystawiana jest w rozmaitych miejscach na świecie.

Natomiast producent czekolady Ritter Sport posiada w swojej głównej siedzibie w Waldenbuch galerię, w której gromadzi abstrakcyjną sztukę współczesną. Ponad tysiąc prac łączy jeden mianownik: kwadratowy kształt przypominający słynną czekoladę…

współpraca marek ze światem sztuki

źródło: brokensecrets.com

>>Więcej case’ów o współpracy biznesu ze światem sztuki znajdziesz TUTAJ<<

5.      Zakładanie fundacji

Fondazione Prada to fundacja znanego włoskiego domu mody, który organizuje wystawy współczesnych artystów m.in. w Mediolanie – miejsca, gdzie główną siedzibę ma sama marka. Fundacja wspiera szeroko pojętą kulturę, w tym filmowców, współpracując z Tribeca Film Festival w Nowym Jorku.

6.      Tworzenie artystycznych treści

Od 2012 BMW podejmuje się współpracy z niezależnymi kolekcjonerami. W jej wyniku co roku publikuje kieszonkowy przewodnik po prywatnych zbiorach sztuki na całym świecie. BMW Art Guide by Independent Collectors zachęca do odwiedzania nieoczywistych miejsc z wyjątkową sztuką i – choć zgromadzoną w prywatnych rękach – to dostępną dla szerszej publiki. W ostatnim wydaniu znalazło się aż 256 takich miejsc na całym świecie.

współpraca marek ze światem sztuki

źródło: art-agenda.com

Aēsop – australijska marka kosmetyków – stawia na inteligentny content. Do swoich produktów dołącza inspirujące cytaty autorstwa artystów, a raz w miesiącu wysyła newsletter z listą kulturalnych wydarzeń, rekomendacje książek, linki do wywiadów z pisarzami i innymi kreatywnymi umysłami.

współpraca marek ze światem sztuki

źródło: thejuicesqueezer.com

7.      Edukowanie

UNIQLO, japońska marka odzieżowa, współpracuje m.in. z nowojorskim muzeum MoMA oraz londyńską galerią Tate Modern. Sponsoruje piątkowe wejścia, dzięki czemu odwiedzający mogą podziwiać dzieła sztuki za darmo. UNIQLO we współpracy z MoMA stworzyła także serię t-shirtów z obrazami takich artystów jak Andy Warhol czy Roy Lichtenstein. Wszystko to po to, aby klienci marki mogli na co dzień obcować ze sztuką, aby stała się dla nich łatwiej dostępna.

8.      Renowacja dzieł sztuki

W 2016 roku dom mody Fendi zasponsorował odrestaurowanie rzymskiej fontanny di Trevi. Dzięki temu marka mogła w tej bajecznej scenerii zorganizować pokaz mody swojej najnowszej kolekcji.

9.      Odzyskiwanie dzieł

A jak wygląda współpraca marek ze światem sztuki w Polsce? W tej dziedzinie niezwykle znane jest PZU. Na przykład niedawno odzyskało dla Muzeum Narodowego w Warszawie obraz Aleksandra Gierymskiego „Żydówka z pomarańczami”.

Art branding  – nowy trend?

Dzisiaj marki odchodzą od sponsoringu – mecenat sztuki przybiera znacznie szersze oblicze. Firmy pragną partnerskich relacji ze światem sztuki, opartych na dialogu, w którym obie strony dają coś od siebie. Jeśli pojęcie CCR nie jest Ci obce, podziel się z nami swoimi refleksjami w komentarzach!