W poprzednim wpisie sygnowanym marką ReBooster pisaliśmy o tym, jak zachęcić klientów do zakupu w sklepie stacjonarnym. Również te internetowe posiadają szerokie spektrum możliwości, dzięki którym konsument zostanie dłużej na stronie i prawdopodobnie kupi produkt, który mu się podoba. O tym, jakie to środki, pisze na łamach interaktywnie.com nasza ekspertka Patrycja Ogrodnik, Brand Manager z Agencji Freebee.

Tekst powstał we współpracy z Zespołem ReBooster. Więcej o ReBooster przeczytasz na: rebooster.pl.

Czym różnią się zakupy w sklepie stacjonarnym od tych w internecie?

Do sklepu stacjonarnego klient wchodzi jednym wejściem, a każdy produkt jest w zasięgu wzroku. Do sklepu internetowego może natomiast trafić wieloma „drzwiami”, a wyjść w ułamku sekundy. Czas na zainteresowanie go naszą ofertą jest więc bardzo krótki. Należy więc zadbać, by wykupione w sieci reklamy nie poszły na darmo, by klient po przyjściu został na dłużej. I tutaj z pomocą przychodzi nam eMerchandising.

Czym jest eMerchandising?

eMerchandising to przede wszystkim użyteczność treści dotyczących produktów zawartych na stronie lub karcie produktu – pisze dla interktywnie.com Patrycja Ogrodnik.

Od czego należy zacząć, aby sklep internetowy skutecznie sprzedawał? Od samego wyglądu strony www, która stanowi wizytówkę tego, co masz do zaoferowania. Warto zadbać, by była przejrzysta i przyjazna użytkownikom, bowiem na jej podstawie (pierwszego wrażenia) klient wyrabia sobie opinię o danym e-sklepie. Konkretne wskazówki na temat użyteczności strony znajdziesz w tekście, klikając TUTAJ.

Co jeszcze jest ważne?

Oto 10 rad od naszej ekspertki:

  1. Sklep może podpowiadać klientowi kolejne produkty, które mogą go zainteresować na podstawie tego, co właśnie widzi. Robi tak m.in. Zalando. O tej marce pisaliśmy TUTAJ.
  2. Klient powinien mieć możliwość zobaczenia, jak produkt prezentuje się z każdej strony oraz na przykład, jak wygląda w różnych wersjach kolorystycznych czy nawet w użyciu. Takie zdjęcia znajdziesz np. w sklepie Decathlon, o którym pisaliśmy TUTAJ.
  3. Można również (umieścić) informacje o bestsellerach, które równie często przyciągają uwagę klientów. Przykład?TOP – najczęściej kupowane” to sekcja na stronie głównej w Empiku.
  4. Każdy produkt musi posiadać pełen opis zawierający szczegółowe dane i parametry, które mogą zainteresować kupujących. Właściciele e-sklepów muszą pamiętać o tym, iż kupujący nie są ekspertami i każda informacja, jaką otrzymają, przekazana w prosty i zrozumiały sposób, może być dla nich przydatna. Świetnie w tym temacie radzi sobie eobuwie.
  5. Warto wykorzystywać logo przyznawanych produktowi nagród, ponieważ w ten sposób potwierdza się jakość oferty. Robi tak Wittchen na stronie głównej.
  6. Ważną funkcję pełni również wyszukiwarka, która umożliwia wyszukanie asortymentu po określonych parametrach np. promocyjnej cenie, roku produkcji czy wydania (…) Wyszukiwarka powinna również podpowiadać wyniki klientom, pozwalać na filtrowanie i sortowanie produktów według np. ceny, kategorii, koloru czy rozmiaru. Taką wyszukiwarką może się pochwalić m.in. Zalando.
  7. Bardzo przydatna dla kupujących jest opcja szybkiego podglądu produktu bez konieczności wchodzenia na dedykowaną mu stronę lub kartę. Możliwość najechania kursorem na poszczególne produkty i zobaczenia zdjęcia oraz krótkiego opisu skraca czas przeszukiwania oferty i buduje pozytywne wrażenia u klientów. Funkcję tę posiada np. Allegro.
  8. 38% polskich internautów nadal postrzega (zakupy internetowe) jako ryzykowne. Ważne jest zatem zamieszczanie informacji o certyfikatach i standardach zabezpieczeń posiadanych przez sklep (…) Na stronie sklepu powinna być również zamieszczona informacja dotycząca procedury zwrotów i reklamacji, na którą coraz częściej zwracają uwagę klienci i z której również korzystają. O tym wszystkim informuje m.in. sklep Gatta.
  9. Jeśli sklep chce być postrzegany jako specjalistyczny i przyciągać klientów, powinien stworzyć odpowiednią sekcję z poradami, wskazówkami i specjalistycznymi artykułami. To robi m.in. Decathlon na swoim blogu.
  10. Nasza ekspertka doradza, by pamiętać o sekcji z opiniami! Nic nie działa tak dobrze jak dowód społecznej słuszności, o którym pisaliśmy TUTAJ.

Chcesz wiedzieć więcej? Cały tekst o eMerchandisingu przeczytasz na interaktywnie.com. Jeśli Cię zainspirowaliśmy, podziel się tym wpisem, a także daj nam znać, co o nim myślisz w komentarzach!

O autorze:

Patrycja Ogrodnik, Agencja Freebee

Patrycja Ogrodnik, Brand Manager Agencji Freebee, która zajmuje się wspieraniem sprzedaży i tworzeniem strategii lojalnościowych. Odpowiedzialna za opracowanie strategii komunikacji marek w portfolio New Media Ventures. Z wykształcenia marketer i psycholog biznesu. Pasjonatka zachowań konsumenckich oraz warunkowania decyzji zakupowych. Praktyk marketingu komunikacji. Od początku pracy zawodowej związana z rynkiem e-commerce. Doświadczenia zdobywała m.in. w portalach horyzontalnych i platformach e-commerce, w których koordynowała działania marketingowe w internecie i offline.