Freebee istnieje na rynku już blisko 5 lat. Przez ten czas przeszliśmy rebranding, współpracowaliśmy z dwiema największymi markami na rynku, wiele się wydarzyło, zmieniło. A teraz skupiamy się nad czymś zupełnie nowym… Chcemy podzielić się tym, o czym warto pamiętać, gdy się jest dopiero na początku drogi, jaką jest posiadanie własnej firmy. Poznaj nasze 12 rad, jak efektywnie prowadzić biznes (przetestowanych nie tylko na nas samych).

1. Odrób pracę domową

Miej jasną wizję – Jaki jest cel Twojej firmy?;

– Zanalizuj rynek oraz konkurencję;

– Zdefiniuj, kto jest Twoim klientem.

2. Sprawdzaj!

Może zaistnieć ogromna przepaść między Twoim pomysłem a rzeczywistością. Dlatego zanim rozpoczniesz ekspansję, testuj to, co sprzedajesz i ucz się na błędach.

3. Bądź elastyczny

Nie bój się zmian. Sprawdzaj nowe rozwiązania i ulepszaj każdy element swojego biznesu. Wielu start-upowców nie miałoby odwagi wejść na rynek, gdyby byli świadomi, jak ich firmy mogą zmienić się na lepsze z biegiem czasu.

4. Gromadź testymoniale

Pytaj o opinie wszystkich, którzy korzystają z Twoich produktów / usług i umieszczaj je na stronie www, w mediach społecznościowych, materiałach POS itp. Dodają one wiarygodności Twojej firmie; liczni twierdzą, że to najskuteczniejsza reklama.

5. Dziel się wiedzą

Wiele osób, zanim zdecyduje się na zakup, potrzebuje kontaktu z producentem, dystrybutorem – słowem: firmą. Pragną, by dostarczała im ona niezbędnych odpowiedzi na ich pytania, stąd na firmowych stronach www zwykle pojawia się zakładka FAQ oraz link do firmowego bloga. Stwórz wokół siebie społeczność, dostarczaj obecnym i potencjalnym klientom wartościowych informacji oraz umożliw ich subskrypcję.

6. Zbieraj informacje zwrotne

Rozmawiaj z ludźmi – zarówno z Twoimi bliskimi, jak i klientami. Zbieraj od nich uwagi, przemyślenia i sugestie. Dzięki tej wiedzy jeszcze lepiej dopasujesz swoje produkty / usługi do potrzeb konsumenta. Tak robi m.in. Starbucks, który wdrożył stronę www My Starbucks Idea.

Jak efektywnie prowadzić biznes?

7. Mierz

Nie osiadaj na laurach. Nigdy nie wiesz, kiedy konkurencja może wyrosnąć lub przerosnąć Ciebie i zaoferować jeszcze lepsze produkty / usługi. Poza mierzeniem wskaźników sprzedaży czy ruchu na stronie zadawaj sobie pytania: Czy Twoja strategia działa? Czy Twój plan ma sens? Czy Twoja oferta jest nadal unikalna? Czy jesteś zadowolony ze swoich dochodów?

8. Podpatruj konkurencję

Twoi klienci oczekują od Ciebie takiego traktowania, jakie zapewniają im inne firmy, niekoniecznie z Twojej branży. Tego samego oczekują od Starbucksa, Apple’a i każdej innej marki: jakości, uczciwości, sprawności itd. Tutaj możesz sprawdzić różnice między Twoją stroną www a konkurencji.

9. Zadbaj o obsługę klienta

Nieważne, jak Twoja firma jest wspaniała i jak wysokiej jakości ma ofertę, ostatecznie najważniejszy okazuje się kontakt z klientem. Pomocna i uprzejma obsługa, której mowa ciała i ton rozmowy odpowiada temu, co w rzeczywistości komunikuje, budzi zaufanie i szacunek konsumenta.

10. Reaguj szybko

Nie traktuj uwag i skarg od klientów jako tego, co Ci niepotrzebnie przerywa pracę. To wartościowe informacje. Udzielaj na nie natychmiastowych odpowiedzi, jeśli nie chcesz zafundować swojej firmie kryzysu np. w mediach społecznościowych.

11. Bądź dostępny

Często klienci mają utrudniony dostęp do firmy. Zakładka kontakt na stronie www nie wystarczy. Twoi obecni i potencjalni konsumenci są także w mediach społecznościowych. Ty też tam bądź. Ale samo bycie to za mało. Odpowiadaj na bieżąco na pytania klientów. Twoja opieszałość może sprawić, że pójdą z nimi do konkurencji…

12. Nagradzaj

Zarówno wzorowi pracownicy, jak i lojalni klienci zasługują na docenienie. Aby okazać im wdzięczność, nagradzaj ich. Tych ostatnich np. uczestnictwem w programie lojalnościowym, pełnym niespodzianek i różnych benefitów.

Jak efektywnie prowadzić biznes? Więcej rad na ten temat znajdziesz TUTAJ.

Źródła: Forbes, Bizness Rebel & Rebel’s Agenda oraz własne