Pierwsze pogłoski o zmianach w wystroju wnętrz sieci McDonald’s pojawiły się w Polsce już kilkanaście lat temu. Ale tak naprawdę gruntowny lifting stare restauracje przeszły około 2011 roku, a wszystkie nowe budowane są już według aktualnych wytycznych.

Czy masz ochotę zostać tu na dłużej?

McDonald’s – miejsce, do którego przychodziło się szybko zjeść i po chwili wyjść – obecnie podąża z duchem slow. Chodzi o zmianę wystroju wnętrz. Choć w kwestii jedzenia tutaj też szykuje się wielka rewolucja. Jesienią ubiegłego roku pojawiła się wiadomość, że w menu sieci będą wykorzystywane tylko jaja od kur z wolnych wybiegów oraz mięso kurczaków, które nie były faszerowane antybiotykami.

Wróćmy jednak do wnętrz. W ramach wprowadzanych zmian stoliki z włókna szklanego ustąpiły miejsca drewnianym, które nadają „restauracjom innym niż wszystkie” przytulności i naturalności. Metalowe krzesła zastąpiły te plastikowe, a także miękkie fotele z oparciami, wysokie stołki barowe oraz wygodne sofy z ekoskóry – każde z nich w osobnej strefie. O strefowaniu pisaliśmy w poprzednim artykule z serii. Co nowe siedziska nam komunikują? Nie wychodź, zostań tu dłużej.

Wnętrza sieci poddano liftingowi, który objął również sferę kolorystyczną. Jaskrawy żółty i czerwony zastąpiono barwami ziemi, a więc zielenią, brązem, a także bielą, pomarańczą, odcieniami drewna oraz kamienia. Są niewątpliwie poważniejsze od poprzednich i delikatnie uspokajają, mówią: usiądź, wycisz się.

facebook.com/McDonaldsPolska

Źródło: facebook.com/McDonaldsPolska

Nie zapomniano o właściwym oświetleniu, o którego znaczeniu pisaliśmy tutaj. Biurowe jarzeniówki odeszły do lamusa. Teraz w restauracjach jest znacznie przyjemniejsze, przyciemnione światło.

Również na zewnątrz McDonald’s przeszedł ewolucję, dachy zostały spłaszczone, a cała bryła nabrała nowoczesnego charakteru. Wśród kolorów dominują drewno i zieleń.

Jeszcze inne zmiany – właściwa strategia?

W 2008 roku, jeszcze przed liftingiem wnętrz, zaczęły powstawać w restauracjach wydzielone strefy McCafe. Tym samym sieć wyszła poza ofertę fast foodów, serwując więcej rodzajów kawy i ciastka. Tańsza kawa niż u konkurencji, ale zachowująca dobrą jakość, to kolejny pomysł marki na przyciągnięcie klientów. O tym, jak na początku w USA reagowano na niego, przeczytasz w tekście @Pawła Tkaczyka: paweltkaczyk.com/pl/jak-mcdonalds-namawia-do-picia-kawy. Ostatecznie jednak koncept się przyjął. O serwowanej tam kawie przeczytasz na świetnej interaktywnej stronie mccafe.mcdonalds.pl. Marka wdrożyła również program lojalnościowy. Po kupieniu 5 kaw w McCafe, kolejną, w rozmiarze S, otrzymamy gratis. 

Zmiana nr 3, która nastąpiła 3 lata temu, budzi większe wątpliwości. To właśnie wtedy sieć zaczęła wprowadzać system dwóch kolejek (jedna do zakupu, druga do odbioru zamówienia) oraz wydawać numerki jak na poczcie. System ten ma przyspieszyć proces zakupu. Pojawiają się jednak głosy, że przez to zanika tradycyjna więź klient-sprzedawca. Dawniej od początku do końca jedna osoba obsługiwała tego samego konsumenta. A Ty co o tym sądzisz? Czy to zmiana na lepsze? Napisz o tym w komentarzach.

Jak to się ma do tożsamości marki McDonald’s?

Skąd te zmiany? Przyczyn można dopatrywać się wiele. McDonald’s jeszcze kilka lat temu miał problemy z wizerunkiem. Do tego od 2012 roku marka globalnie obserwuje spadek sprzedaży. Na dodatek coraz częściej pojawiają się food trucki z burgerami – to nowa konkurencja.

McDonald’s zmienia sukcesywnie menu i wnętrza, wszystko wskazuje na to, że chce się bardziej kojarzyć z ruchem slow. Pytanie: ile po wprowadzeniu tych wszystkich zmian pozostanie z pierwotnej tożsamości marki opierającej się przecież na fast, nie slow…? Sam McDonald’s uważa, że przeszedł z „Fast Food” do „Good Food Fast”.

Działania sieci nie kończą się tylko na zmianie wnętrz czy oferty. Marka nieustannie stawia na reklamę. Słynie ze świetnych, nowoczesnych posunięć marketingowych, o przykładowych kampaniach można poczytać na blogu @hatalska.com, tu i tu, a także na @pijarukoksu.pl.

A Ty co sądzisz o zmianach w McDonald’s? Wyszły marce na lepsze? Napisz o tym w komentarzach.

PS Czy wiesz, że wprowadzenie do menu McWrapa było odpowiedzią na polski rynek? Stąd zaczął podbijać kolejne! Również w Polsce jako pierwsze do zestawu Happy Meal zaczęły być dodawane jabłka.

Przeczytaj dwie pierwsze części wpisów: