Podcast to jedno z narzędzi content marketingowych, które warto wdrożyć w swojej strategii, zanim zrobi to konkurencja. Z każdym rokiem zyskuje na popularności – dlaczego?

Z tego wpisu dowiesz się:

  • dlaczego podcasty będą coraz bardziej popularne,
  • od czego zacząć, gdy zdecydujesz się na nagrywanie podcastów,
  • gdzie publikować podcasty.

Dlaczego podcast?

Niektórzy z nas pewnie doskonale pamiętają, jak naszych dziadków i rodziców odciążały w czytaniu bajek nagrania na kasetach. To tylko dowodzi, że audiobooki, czyli książki w formie audio, to nic nowego. Z roku na rok zyskują coraz większą popularność, choć na polskim rynku to jeszcze nisza. Ale ta nisza rośnie o 100% rocznie, jak podaje polskieradio.pl.

W czasach, kiedy jesteśmy coraz bardziej zabiegani, forma audio cieszy się rosnącym powodzeniem. Można słuchać wszelkiego rodzaju nagrań podczas spaceru, biegania, prowadzenia samochodu, sprzątania domu. To oszczędność czasu, bo robi się dwie czynności naraz. Dlatego podcasty nie muszą wcale trwać 5 minut, mogą nawet godzinę i dłużej, choć optymalny czas wynosi około 20 minut – dokładnie tyle, ile trwają wystąpienia na TED. To podobno najlepsza długość, bo przez tyle jesteśmy w stanie skupić naszą uwagę, jak pisze geekwork.pl.

Jak się do tego zabrać?

Ci, którzy decydują się na podcast, traktują go jako formę promocji. To jeden z elementów content marketingu, tak jak blog, a więc nie zawsze łatwo jest zmierzyć efekty, jakie przynosi. Ten, kto odkryje, jak sprawić, by wszystkie inwestycje w content marketing zwracały się z nawiązką, z pewnością stanie się bardzo sławny… Oczywiście przekonujemy, że warto zainteresować się podcastem. Im więcej form content marketingu, tym większe pole dotarcia do potencjalnych klientów – dlaczego by więc nie spróbować z nagraniami?

Masz już radiowy głos i odpowiedni sprzęt do nagrywania, montażu i edycji? Teraz przemyśl nazwę podcastu i obszar tematyczny, którego będzie dotyczyć, np. finanse, popkultura, marketing itp. Zrób dokładny research i zastanów się, czy treści na Twoim blogu i w kanałach social media można łatwo wykorzystać i zawrzeć w Twoim podcaście. Recykling treści to nic nowego, wiele marek wykorzystuje swój content na różne sposoby. Jeden z Twoich odbiorców woli bowiem czytać, inny oglądać, a jeszcze inny słuchać. Wykorzystaj to!

A także szukaj inspiracji. Słuchaj najlepszych, podpatruj, jak to robią, że ciągle rosną im zasięgi. Wśród znanych polskich podcasterów można wymienić Michała Szafrańskiego, który opowiada nie tylko o pieniądzach. Te luźne, naturalne rozmowy, nierzadko w formie wywiadów są łatwiej przyswajalne niż napuszone przemowy niczym z nudnych wykładów…

Gdzie umieścić podcast?

Podcastów można słuchać, a także publikować je m.in. w iTunes, na YouTubie czy w specjalnych aplikacjach, takich jak Podcasts (wgrana w iOS) czy Pocket Casts (płatna na Android). Ta ostatnia ma wiele ciekawych funkcji, jak np. możliwość tworzenia playlist, pobierania podcastów, by później słuchać ich w trybie offline, czy odsłuchiwania ich w szybszym tempie.

Zachęcamy do zapoznania się z naszymi podcastami, przygotowywanymi przez zespół platformy MAM, na naszym kanale na YouTubie. Przykładowego nagrania wysłuchasz tutaj: