Po narodzinach social mediów na świat przyszedł real time marketing – tańsza alternatywa dla długo planowanych kampanii reklamowych, która nie tylko buduje świadomość marki, ale przede wszystkim daje rozrywkę. Najpopularniejszym działaniem RTM okazuje się… mem, który przy okazji spełnia funkcję reklamową. Jak wykorzystują go dwie wielkie marki – IKEA i Nivea?

Z tego wpisu dowiesz się:

  • na czym polega real time marketing,
  • jak IKEA reklamuje swoje produkty, wykorzystując RTM,
  • jakie wydarzenie chętnie ostatnio komentowała Nivea.

Real time marketing przyszłością marketingu?

Aby najbardziej lapidarnie ująć definicję real time marketingu, należy powiedzieć po prostu, że jest to zabawna reakcja na to, co się właśnie wydarzyło na świecie. W RTM czas okazuje się naszym wrogiem, ale jednocześnie sprzymierzeńcem. Trzeba bowiem działać szybko, tu i teraz – wykorzystać przysłowiowe 5 minut, aby trafić do licznych potencjalnych klientów niskim kosztem, póki „żyją” danym wydarzeniem.

Dlatego właśnie RTM może okazać się doskonałą alternatywą dla drogich kampanii reklamowych. Czasami jeden trafny post staje się viralem, przez co widzą go tysiące, a nawet miliony internautów i jeszcze go między sobą udostępniają. A do tego potrzeba tylko i aż dobrego pomysłu, który doskonale nawiązuje do tego, co się właśnie wydarzyło. Wystarczy dosłownie tylko jedna idea, z której powstanie nawet najprostsza grafika na Facebooka czy Twittera. Bo to właśnie social media są naturalnym środowiskiem dla działań real time marketingowych, wszak działamy w nich w czasie rzeczywistym.

IKEA i krzesło dla księcia Harry’ego

Zapewne przypominasz sobie, że w filmach lubi padać pytanie: „czy mamy tu lekarza?”. Zawsze ktoś się zgłasza, prawda? Podobnie jest ze wszystkimi zanurzonymi w branży reklamy i marketingu, gdy słyszą: „lubisz real time marketing IKEA?”. Tylko że tu ręce podnosi więcej osób niż jedna.

>>Więcej wpisów o IKEA na Blogu Freebee znajdziesz TUTAJ<<

IKEA od 2008 roku przeszła gruntowną zmianę w swojej komunikacji. Otworzyła się na słuchanie swoich klientów i ich oczekiwań – doskonałym tego przykładem jest kampania „Ty tu urządzisz”. Tak, Ty, drogi kliencie! Z tego słuchania ludzi wynikła pewna refleksja: dajmy klientom to, o czym mówią. A tym, o czym mówią, są nie tylko ich szeroko pojęte zainteresowania. To także wszelkie wydarzenia na świecie, które władają ich wyobraźnią choćby przez krótką chwilę, ale jakże intensywną… I tutaj z pomocą szwedzkiej marce przyszedł real time marketing, który na bieżąco w zabawny sposób komentuje wydarzenia społeczne, polityczne czy kulturalne.

IKEA takich komentarzy dała już wiele. Kiedy świat żył sprzedażą najdroższego w historii obrazu Leonarda da Vinciego, IKEA zaproponowała, by zmienić do niego ramkę – na taką w znacznie przystępniejszej cenie niż oryginalna. Gdy zaś muzyk Kanye West wyraził chęć projektowania mebli dla IKEA, ta odpowiedziała mu szkicem wyjątkowego krzesła dla jego żony Kim Kardashian słynącej z niezwykle kobiecych kształtów… Z kolei przy okazji ślubu księcia Harry’ego IKEA przypomniała o kolejnym – tym razem prawdziwym – krześle w swojej ofercie, które przypadkowo nosi to samo imię co książę.

Ten pokaz slajdów wymaga włączonego JavaScript.

>>Więcej o real time marketingu IKEA przeczytasz TUTAJ i TUTAJ<<

Nivea zna się na piłce

Nivea w Polsce dopiero stawia pierwsze kroki w real time marketingu, ale trzeba przyznać, że idzie jej naprawdę nieźle. Podczas ostatnich mistrzostw świata marka miała okazję się wykazać, komentując na bieżąco wyniki meczów polskiej reprezentacji. W jednej z kreacji odwołała się do słynnego hasła używanego przez kibiców po każdym przegranym meczu Polaków: „Nic się nie stało”, a także do innego – utartego już zwrotu: „zimny prysznic”. Oba doskonale oddały zawód meczami, a przy okazji zareklamowały dwa produkty marki – krem po goleniu i żel do mycia. Tak to się robi – Nivea, brawo!

Ten pokaz slajdów wymaga włączonego JavaScript.

>>Więcej o NIVEA przeczytasz w innych wpisach na naszym blogu – kliknij TUTAJ<<

*

A które marki są Twoimi ulubionymi, jeśli chodzi o działania real time marketingowe? Podziel się z nami ciekawymi przykładami!