O tym, że media społecznościowe nieźle namieszały w relacji marka-klient wspominać nie trzeba. Ich waga wydaje się dziś ogromna, choć nie zmienia to faktu, że nadal wiele firm traktuje social media po macoszemu. A szkoda, bo ich potencjał jest wielki, o czym opowiada dla portalspozywyczy.pl nasza ekspert.

Z tego wpisu dowiesz się:

  • czy dzięki social mediom można zbudować społeczność ambasadorów marki,
  • jak dzięki mediom społecznościowym pokazać życie firmy od kuchni,
  • na jakie zagrożenia trzeba się nastawić w social mediach.

Marka Twoim przyjacielem?

Patrycja Ogrodnik, Head of Marketing MAM – platformy do obniżania  i opłacania rachunków – stawia tezę, że marki obecne na portalach społecznościowych mogą dziś pełnić funkcję… przyjaciela. A to dlatego, że klienci mają „dostęp do publikowanych przez nie treści na wyciągnięcie ręki”. W każdej chwili mogą wejść w interakcję z marką, zadać pytanie i otrzymać na nie odpowiedź.

Klient, na którego pytanie marka szybko reaguje – odpowiedzią, polubieniem, wykorzystaniem publikowanej treści (np. zdjęć) – ma poczucie, że jego opinia jest dla marki istotna i odwdzięcza się sympatią i lojalnością. Za pomocą szybkiej komunikacji i rosnącej sympatii sieci handlowe są w stanie budować wokół swoich profili społeczności ambasadorów marki, dzielących się publikowanymi treściami ze swoimi najbliższymi” – mówi Patrycja Ogrodnik.

>>Inne teksty na Blogu Freebee na temat social media znajdziesz TUTAJ<<

Poznaj świat marki

Ważną cechą mediów społecznościowych wydaje się ich bardziej osobowa forma komunikacji niż w przypadku radia i telewizji. „Komunikat dotyczący ofert nie jest w social mediach jednostronny – klienci reagują na niego i wchodzą z nim w interakcję, co pozwala na lepsze dopasowanie się do ich potrzeb i komunikowanie się z nimi w taki sposób, jaki naprawdę im odpowiada”.

Co więcej, „social media pozwalają też, jak nigdy wcześniej wejść, klientom w świat marki – umożliwiają poznanie zespołu, pokazanie idei marki, informowanie na bieżąco o istotnych wydarzeniach czy akcjach, w które angażuje się marka – np. z zakresu CSR. Jest to istotne w przypadku budowania zaufania i pozytywnych emocji wokół sieci handlowych oraz przyciągnięcia klienta, któremu coraz częściej nieobojętne są wartości marki i jej wpływ na otoczenie”.

Social media – jakie niosą zagrożenia?

Jak widać, dzięki odpowiedniemu poprowadzeniu komunikacji do klienta w mediach społecznościowych można naprawdę zdziałać wiele dzięki mediom społecznościowym. Ale social media to także pułapki. Przede wszystkim należy przygotować się na potencjalną krytykę, a także zdawać sobie sprawę, że powierzenie prowadzenia social mediów zewnętrznej agencji wiąże się z pewnymi ograniczeniami. „Zdarza się, że podwykonawca nie dysponuje kompletem informacji i odpowiada klientom na portalach społecznościowych, wprowadzając ich w błąd. Działanie takie może prowadzić do eskalacji niezadowolenia klientów i ich odpływu z fanpage’y i grup marek sieci handlowych”.

Więcej dowiesz się z tekstu, który znajdziesz TUTAJ. Zachęcamy do lektury, a także do podzielenia się przemyśleniami!

O autorce:

Patrycja Ogrodnik, Head of Marketing MAM

Patrycja Ogrodnik

Patrycja Ogrodnik, Head of Marketing Agencji Freebee i MAM. Odpowiedzialna za opracowanie strategii komunikacji marek w portfolio New Media Ventures.

Z wykształcenia marketingowiec i psycholog biznesu. Pasjonatka zachowań konsumenckich oraz warunkowania decyzji zakupowych. Praktyk marketingu komunikacji. Od początku pracy zawodowej związana z rynkiem e-commerce, w którym widzi olbrzymi potencjał sprzedaży na kolejne lata. Doświadczenia zdobywała m.in. w portalach horyzontalnych oraz platformach e-commerce, koordynując wszystkie działania marketingowe digital i offline.