„Podejście do konsumenta zmieniało się wielokrotnie. Od traktowania klienta jako ginącej w tłumie anonimowej jednostki do precyzyjnego rozpoznawania jego potrzeb. Kiedy i dlaczego nastąpiła ta zmiana?” pisze Sylwia Jaroszczak, Business Development Team Leader w majowym e-wydaniu „Marketera Plus”. Gorąco zachęcamy do lektury, dzięki której poznasz najnowsze trendy w sprzedaży!

Dlaczego upadły platformy zakupów grupowych?

Niespełna dekadę temu zakupy grupowe były w Polsce absolutnym hitem. Klientom oferowano usługi za naprawdę niską cenę. Wówczas wydawało się, że nie ma lepszego rozwiązania niż przyciąganie ceną. Niestety model biznesowy, jaki reprezentowali Groupon czy CiTeam, wyczerpał się na dobre już w 2014 roku. Powód? Nie opłacało się to ani usługodawcom, ani klientom. Ci pierwsi musieli obniżać ceny kosztem jakości, a ci ostatni zaczęli być traktowani jako klienci drugiej kategorii. Jak widać, cena nie zawsze czyni cuda.

Szerszą analizę zjawiska, jakim były zakupy grupowe, znajdziesz TUTAJ.

Nagrody z katalogu są już passé

Równolegle coraz większym powodzeniem zaczęły cieszyć się u nas programy lojalnościowe, w tym sztandarowy Payback. Niestety i ta formuła również powoli przestaje być atrakcyjna, bo generyczne nagrody z katalogu, na które trzeba „ciułać” latami to nie jest to, czego oczekuje dzisiejszy klient.

Osoby korzystające z zakupów grupowych oraz ze zwykłych programów lojalnościowych były dla biznesu całkowicie anonimowe. Istnieje ryzyko, że marka, nie znając swoich klientów, może nie zatrzymać ich na dłużej…

Trendy w sprzedaży: personalizacja

Dlatego na rynku zaczęły powstawać programy dopasowane zarówno do specyfiki biznesu, jak i zainteresowań klientów. Dobrym przykładem jest „uczący się” program Mój Empik. To dzięki analizie danych może zaoferować spersonalizowane rozwiązania – czyli tylko to, co ma szansę spodobać się konsumentowi. Bez zbędnych, proponowanych wszystkim jednakowych ofert. Personalizacji – obok obsługi – swój sukces zawdzięcza również Zalando, o którym szerzej pisaliśmy na Blogu Freebee TUTAJ.

Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak Empik i potęga niemieckiego e-commerce’u stosują personalizację, przeczytaj cały tekst TUTAJ. Znajdziesz w nim jeszcze więcej case’ów, w tym historię Paczkomatów oraz marki Tołpa. Gorąco polecamy!
>>Więcej o personalizacji dowiesz się, czytając tekst: Personalizacja gwarantem większej sprzedaży?<<